Op zoek naar de Korhoen

Het laatste weekend van augustus zijn we met een groot deel van het team van BioBelevenis een weekend weg geweest. Op vrijdag 28 augustus omstreeks 16.00 uur verzamelden wij bij het huis van Wessel Matser om vervolgens door te rijden naar Nationaal Park Sallandse Heuvelrug.

Na iets meer dan een uur rijden, kwamen we aan op onze overnachtingsplek. Dit weekend sliepen we op een natuurcamping. Dat vind ik een erg tof concept. Je vult je gegevens in, zet je tentje op en bent vrij om te gaan en staan waar je wilt.

Helaas was het weer bij aankomst niet al te best. Het begon vrijwel direct met regenen en daarom besloten we snel onze partytent op te zetten waar we lekker droog onze pizza’s konden opeten. Na het eten was het weer opgeklaard en konden de slaaptenten worden opgezet.

Toen het eenmaal begon met schemeren, kwam de ene vleermuis na de andere voorbij gevlogen. Een groot deel van het team van BioBelevenis is werkzaam in de wereld van het ecologisch onderzoek. Dit betekent dat er veel kennis is over vleermuizen en er een aantal batdecoters mee waren. Donny, Ruben en Marijn besloten deze vleermuizen te volgen. Ze hadden de rosse vleermuis, gewone dwergvleermuis en de laatvlieger gespot.

Terwijl zij zochten naar vleermuizen besloten ik en Wessel hout te sprokkelen voor een kampvuur. Helaas was er door de regen geen droog hout meer te vinden dus besloot ik aan een andere campinggast te vragen of hij wist waar droog hout lag. Hij vertelde me dat we dat van tevoren hadden moeten regelen. Gelukkig kregen we daarna het aanbod om bij zijn kampvuur aan te sluiten. Snel liep ik terug naar onze plek om wat stoelen en een biertje te halen.

Niet veel later werd ik gebeld door Donny die vertelde dat hij en andere jongens baltsende nachtzwaluwen hadden gevonden. Helaas zaten ik en Wessel heerlijk warm bij het kampvuur en dus besloten we niet hun kant op te komen. Niet veel later kwam de rest ook naar het kampvuur en hebben we een gezellige avond gehad met een hoop humor.

Om ongeveer 01.00 uur vond de man van het kampvuur het genoeg geweest en besloten we om nog wat sterren te fotograferen die vanaf de camping prachtig te zien waren. Zelfs met een biertje op is het me gelukt om een prachtige sterrenhemel te fotograferen. De foto is hieronder te bewonderen.

Na een kort, koud nachtje werden we gewekt door onze, al zeg ik het zelf, meest fanatieke spotter: Donny. We besloten om een korte wandeling te maken over de heide en te genieten van de opkomende zon. Tijdens deze wandeling zagen we paapjes, roodborsttapuiten en enkele leuke planten. In het zand vonden we de onderstaande grote pootafdruk, welke mogelijk van een wolf kan zijn.

Na deze ochtendwandeling was het tijd voor een ontbijt. Door het wandelen hadden we stevige trek gekregen en daarom besloten we knakworsten te bereiden. Na dit smakelijke ontbijt vertrokken we richting het centrum van het Nationaal Park Sallandse Heuvelrug om de zeldzame korhoen te zoeken. Dit nationaal park is de enige locatie in Nederland waar deze schaarse broedvogel nog voorkomt.

Na een uurtje wandelen kwamen we een andere wandelaarster tegen en raakten aan de praat. Uiteraard vertelden we dat we aan het zoeken waren naar de korhoen. Deze aardige mevrouw kende toevallig iemand die korhoen-excursies gaf en besloot die persoon te bellen. Na dit telefoongesprek volgde er voor ons niet al te best nieuws; we kregen te horen dat het heel erg moeilijk ging worden om de korhoen nu te vinden. De beste tijd om ze te vinden was namelijk in april.

Eigenwijs zoals wij waren, zetten wij onze zoektocht tóch door. Flink wat uren verder hadden we nog altijd geen korhoen gezien, maar zagen we meer dan genoeg andere prachtige waarnemingen waaronder verschillende rupsen, sprinkhanen en hagedissen.

Uiteindelijk kwamen we uit bij het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer waar we de korhoen hebben gezien! Helaas was deze opgezet, dus telde het niet helemaal. Na even gesnuffeld te hebben in het winkeltje besloten we buiten op het terras te genieten van een lekker biertje en een hamburger. Vervolgens liepen we met een heerlijk softijsje in de hand terug naar de camping.

Eenmaal aangekomen op de camping waren we behoorlijk gesloopt van onze lange wandeling. Donny en ik besloten, na een korte pauze, naar de supermarkt te gaan. We hadden een erg stevige lunch gehad bij het bezoekerscentrum en dus besloten we wat minder avondeten te halen. Het leek ons erg leuk om het eten te bereiden op het kampvuur. Uiteindelijk hadden we geroosterde paprika, gepofte aardappel, frikandellen en een chocoladebanaan als avondeten. Na het hout sprokkelen was het tijd om het kampvuur en daarmee de keuken, te installeren.

Toen we eenmaal bij het kampvuur zaten was het erg lastig, voor de meeste van ons, om op te staan. We waren gesloopt na deze stevige wandeling. Donny was daarentegen onvermoeibaar en ging nog op zoek naar een soort ratel die we de hele dag door hoorden op verschillende plekken. Het klonk als een nachtzwaluw, maar dan veel zachter en, anders dan nachtzwaluwen. Na een tijdje kwam Donny ons weer vergezellen bij het kampvuur. Helaas is het tot op de dag van vandaag onbekend voor ons wat die ratel was. Wij denken dat het een sprinkhaan of krekel was, maar zeker van onze zaak zijn we nog niet.

De hele avond hebben we gezellig bij het kampvuur gezeten. Terwijl we genoten van de warmte van het vuur deden we ook nog mooie waarnemingen. Zo vloog er een baltsende nachtzwaluwen vlak over en ging er een ransuil in het topje van een boom zitten.

Toen het vuur was uitgedooft besloten we lekker in de slaapzakken te kruipen. Het was wederom erg koud in de nacht. Op zondagochtend hebben we lekker een eitje gebakken. Na dit heerlijk ontbijt hebben we voor zover het kon onze spullen droog ingepakt. Het begon namelijk erg hard te regenen waardoor we besloten om richting huis te gaan in plaats van een tweede poging te ondernemen om de korhoen te vinden.

De Sallandse Heuvelrug is een prachtig gebied en we gaan dan ook zeker nog een keer terug om de korhoen te zoeken. Dan doen we dat wel in de juiste tijd van het jaar. Ondanks dat we de korhoen niet hebben gevonden was het een zeer geslaagd weekend!

Geschreven door: Bastiaan van Gemert

Bastiaan van Gemert is een enthousiaste jongen die van kinds af aan al natuurfotograaf wilde worden. Hij vindt het daarom ook erg leuk om zijn verhalen en foto’s met iedereen te delen. Met zijn beelden en verhalen wil hij laten zien hoe bijzonder en mooi de natuur is.